diumenge, de gener 30, 2022

L'orgue perdut de Tomàs Granyena

Fins el dia de hui coneixíem de l’existència de dos orgues a la parròquia de l’Assumpció de Carcaixent.

El primer i més antic, l’orgue de Baltasar Merino, mestre factor d’orgues de la ciutat de València. Construït entre l’octubre de 1603 i el març de 1604. El segon era l’orgue de Matías Salanova, construït molt probament entre 1750 i març de 1751 i destruït en l’incendi de 1936.
Pensàvem que la destrossa produïda per l’incendi de la parròquia del 6 de setembre de 1736 havia afectat l’orgue de Baltasar Merino. I per això, una vegada finalitzades les obres de renovació, se li va encarregar la fabricació d’un nou orgue al mestre Matías Salanova. Però, al meu parer, la troballa de hui desmunta esta hipòtesi.
En algun moment anterior a 1728 se li va encarregar la fàbrica d’un orgue per a la parroquial de Carcaixent al mestre Tomàs Granyena.
Tomàs Granyena Salanova, fill de Juan Granyena i Maria Salanova. Va nàixer a finals del segle XVII al regne d’Aragó. Nebot del mestre Nicolás Salanova de qui, segurament, va aprendre l’ofici.
Així, instal·lat ja a València juntament amb son tio i Martín Usarralde va fundar l’any 1719 la factoria d’orgues Salanova-Usarralde-Granyena. Estava de moda esta societat, no debades, moltes esglésies valencianes encarregaren per aquell temps a estos mestres la fabricació de nous orgues.
El factor d’orgues Tomàs Granyena va morir a Montesa l’any 1728. La factoria continuà deu anys més amb els socis Nicolás Salanova i Martín Usarralde. L’any 1736 s’incorporà com a aprenent un altre nebot, Matías Salanova.
Per tant, d’ara en avant la hipòtesi serà que l’incendi de 1736 va destruir l’orgue de Tomàs Granyena, en base a la següent:
Àpoca de Gerónimo Aguilus en nom de Paula Agustí i com a tutora i curadora de Tomàs i Vicenta Granyena, fills i hereus de Tomàs Granyena, mestre factor d’orgues, a la parròquia de Carcaixent
APCCV. Protocol notarial de Josep Vicent Marzal 1735, sign. 3.750
«Sepase por esta publica escritura de carta de pago: como yo Geronimo Aguilus maestro correjero y vecino de esta ciudad de Valencia en nombre de poder habiente de Paula Agustí viuda de Thomas Gariñena y esta assi en su nombre como en el de tutora y curadora de Thomas y Vicenta Gariñena sus hijos, hijos y herederos de Thomas Gariñena su marido según consta del testamento de este por la escritura que autorizó Antonio Sanchez escribano de la villa de Montesa a los treinta días del mes de agosto del año pasado mil setecientos veinte y ocho, y del poder de esta dicha Paula Agusti a mi favor por la escritura que authorizo Miguel Biguer menor escribano de dicha ciudad de Valencia a los treinta días del mes de mayo del año pasado mil setecientos treinta y tres que en toda forma doy fee echa […]. Por tanto de mi buen grado y cierta ciencia y por tenor de la presente y del mejor modo que haya lugar en derecho otorgo y confieso en dicho nombre ser avido y recibido de la parroquia y parroquianos de la villa de Carcagente y por manos de Joseph Lloret ciudadano obrero de dicha parroquia la quantia de cien libras moneda de este Reyno en especie de doblones de a ocho de buen peso y calidad en presencia de mi el escribano infraescrito y testigos de que requerido doy fee pasaron a manos de dicho Geronimo Aguilus de que se dio por entregado a toda su voluntad y renuncio las leyes de la entrega e prueba, las quales son a cuenta de mayor quantia, y en parte de pago de lo que esta debiendo dicha parroquia de la fabrica de el organo a la dicha Paula Agusti. Por lo que le otorgo carta de pago y recibo en forma y la exonero a la dicha parroquia en esta parte de la que esta debiendo. En cuyo testimonio otorgo la presente en la ciudad de Valencia a los diez y siete días del mes de noviembre de mil setecientos treinta y cinco años, siendo testigos Francisco Labrancha mercader de Valencia y Agustin Garrigues ciudadano de la villa de Carcagente respectivamente vecinos y moradores y yo el escribano doy fee conozco al otorgante y lo firmo de que doy fee.
Ante mi,
Joseph Vicente Marzal escribano»
Els protocols notarials on deurien incloure’s el testament de Tomàs Granyena i el poder atorgat per Paula Agustí a Gerónimo Aguilus es conserven en l’Arxiu del Regne de València. Així que... seguirem investigant.



Foto de l’orgue de Matías Salanova (anterior a 1936)